Alles over caravanbanden

In dit blog gaan wij jullie alles uitleggen over caravan banden. We beginnen met een uitleg aan de hand van de aanduidingen op de band zelf. Hier zijn bijvoorbeeld de bandenmaat, het draagvermogen en de leeftijd van de band vanaf te lezen.Vervolgens gaan we dieper in op de bandenspanning van caravanbanden en leggen wij jullie uit waarop wij de banden controleren. We eindigen met een aantal adviezen over caravanbanden.

De aanduidingen op de caravanband

Op een caravanband is veel af te lezen, zoals de bandenmaat, het draagvermogen maar ook de productiedatum. Aan de hand van een voorbeeld leggen we jullie hier meer over uit. Een voorbeeld code voor de bandenmaat en het draagvermogen zien jullie hieronder. Later in dit artikel hebben we ook een voorbeeld van de DOT code die de productiedatum van de band weergeeft.

caravanband code

De code voor onder andere de bandenmaat en het draagvermogen moet als volgt worden opgedeeld en gelezen:

185 | R | 14 | C | 102 / 100 | Q

185 = De breedte van de band
R = Het bandtype
14 = De velgmaat (doorsnede van de velg in inches)
C = Soort band
102 / 100 = Draagvermogen (Load-index/ LI)
Q = Snelheidsindex

De breedte van de caravanband

Breedte van de caravanband

De breedte van de band wordt weergegeven in mm (millimeters). In het bovenstaande voorbeeld is het getal 185 te zien. Dit betekend dat de band 185 mm breed is. De breedte gaat altijd in stappen van 10 mm.

De hoogte van de caravanband

De hoogte van de band is de maat gemeten vanaf de velgrand tot aan het loopvlak en wordt altijd uitgedrukt in een percentage van de breedte van de band.

Caravans worden standaard met banden van de 80-serie gemonteerd. Banden in de 70, 60 en 50-serie komen ook nog voor. De getallen 70, 60 en 50 geven aan hoe hoog de band is in verhouding tot de breedte van de band.

Als er niets op de band staat, zoals in dit geval dan gaat het om een 80-serie. Zou het om een 70 serie gaan, dan staat er als code bijvoorbeeld 185 / 70 op de band.

Het bandtype van de caravanband

Bandtype caravanband

Het bandtype is in bijna alle gevallen met de letter R aangeduid. R staat voor Radiaal. Radiaal vertelt hoe de vervaardiging van de band tot stand is gekomen. Bij een Radiale band zijn stalen koordlagen loodrecht op de draairichting aangebracht, dus in de breedte van de band. Hierdoor is de band erg soepel en behoudt het contact met het wegdek in bochten. De tegenhanger van de Radiaalband is de Diagonaalband. Bij de Diagonaalband zijn de koordlagen diagonaal over de band heen geplaatst.

De velgmaat van de caravanband

De velgmaat is de maat van de velg waar de band precies omheen past. Dit is de binnenmaat van de autoband en de buitenmaat van de velg. De velgmaat wordt bijna altijd aangeduid in inches. De maateenheid ‘Inches’ worden veel in Engelstalig landen gebruikt en wordt aangeduid met het symbool ” wat wij zien als een aanhalingsteken. Een inch is gelijk aan 2,54 cm.

Welke banden worden gebruikt voor een caravan?

Banden van bestelauto’s

Banden die bestemd zijn voor bestelauto’s zijn stugger en hebben extra draagvermogen, waardoor de caravan een betere wegligging heeft.

Reinforced banden

Reinforced banden zijn extra verstevigde banden met een hoger draagvermogen. Ze zijn te herkennen door de termen “Reinforced”, “Extra Load” of “C ” (Commercial) achter de maataanduiding van de band. Type C is het interessants, omdat ze een hoge load-index combineren met een relatieve lage prijs.

Het draagvermogen van de caravanband

Wettelijk is vastgelegd dat het maximale draagvermogen van de banden moet overeenkomen met de toegelaten belasting van de as. Aan de zijkant van de band staat de Load-index. Dit is een twee- of driecijferig getal gevolg door een letter voor de snelheidsaanduiding. Hier moet zowel bij de typegoedkeuring als bij vervanging op gelet worden.

Aan de hand van de belastingindex kan het draagvermogen van de band worden gecontroleerd in onderstaande tabel.

Load-index (LI) Draagcapaciteit per band:

74 = 375 KG86 = 530 KG98 = 750 KG
75 = 387 KG87 = 545 KG99 = 775 KG
76 = 400 KG88 = 560 KG100 = 800 KG
77 = 412 KG89 = 580 KG101 = 825 KG
78 = 425 KG90 = 600 KG102 = 850 KG
79 = 437 KG91 = 615 KG103 = 875 KG
80 = 450 KG92 = 630 KG104 = 900 KG
81 = 462 KG93 = 650 KG105 = 925 KG
82 = 475 KG94 = 670 KG106 = 950 KG
83 = 487 KG95 = 690 KG107 = 975 KG
84 = 500 KG96 = 710 KG108 = 1.000 KG
85 = 515 KG97 = 730 KG

De snelheidsindex van de caravanband

De snelheidsindex geeft de maximale snelheid van de band weer. Deze is voor de caravan vaak minder van belang omdat de maximum snelheden meestal meer dan genoeg zijn.

J = 100 km/uN = 140 km/u
K = 110 km/uP = 150 km/u
L = 120 km/uQ = 160 km/u
M = 130 km/uR = 170 km/u
Snelheidsindexen

Alles over de leeftijd van caravanbanden

Wanneer caravanbanden vervangen?

Branche organisaties adviseren de banden van caravans/vouwwagens na 6 jaar te vervangen. Uit onderzoek blijkt dat na 6 jaar het risico op “klapbanden” toeneemt. Onvoldoende profiel is vrijwel uitgesloten, uitdroging en vervorming van koordlagen zijn de risico factoren. Caravanbanden gaan dus min of meer 6 jaar mee. Afhankelijk hoe er met de banden is omgegaan.

Hoe oud is mijn caravanband?

Op banden staat een zogenaamde DOT code met daarachter o.a. vier cijfers. De eerste twee cijfers staan voor het weeknummer en de laatste twee cijfers voor het productiejaar van de caravanband. In het bovenstaande voorbeeld komt de band dus uit weeknummer 5 van het jaar 2019.

Lees voor de zekerheid uw verzekeringspolis na. Sommige verzekeringen zullen in geval van schade niet uitkeren wanneer deze is veroorzaakt door een band die ouder is dan zes jaar!

Alles over de bandenspanning van caravanbanden

De juiste bandenspanning is niet alleen van belang voor veilige rijeigenschappen, maar bespaart ook brandstof. Een onjuiste bandenspanning leidt tot een langere remweg, verminderde grip, meer kans op slippen en een verhoogde kans op een klapband. De juiste bandenspanning is van toepassing op de band, niet op het model/type van het voertuig. Let op: De juiste bandenspanning staat altijd vermeld op het BOVAG onderhoudsrapport.

Lage bandenspanning

Door een lage bandenspanning neemt het draagvermogen af en kunnen de banden te warm worden met een klapband als gevolg.

Hoge bandenspanning

Een hoge spanning heeft een gunstig effect op de stabiliteit van de caravan. De bandenspanning moet altijd gemeten worden bij koude banden. Voordat de caravan in de stalling wordt geplaatst is het aan te raden om de bandenspanning met 0,2 of 0,3 bar te verhogen.

De aanbevolen bandenspanning

Volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant op. De aanbevolen spanning staat meestal vermeld boven het wiel op het wielscherm of in het instructieboekje. De meeste caravan banden hebben een spanning van tussen 2,5 en 3,5 bar. Banden voor lichte bestelwagens mogen een bandenspanning van 3,75 bar hebben. De reinforced- en c-banden hebben meestal een bandenspanning vanaf 3,5 tot 5 bar voorgeschreven. Boven de 4,5 bar wordt vanuit de bandenindustrie geadviseerd versterkte stalen ventielen te gebruiken.

Pas nooit een lage(re) bandenspanning toe omdat de caravan dan beter zou veren. De vering dient hoofdzakelijk om schommelingen en trillingen op te vangen; daar zijn banden in eerste instantie niet voor bedoeld, ondanks het feit dat de banden bijdragen aan het opvangen van trillingen. Het opvangen van trillingen dient te gebeuren door de keuze van de soort band met de bijbehorende eigenschappen.

Voorbeeld: banden met een stuggere wang (sportieve banden voor onder de auto bijvoorbeeld) vangen minder trillingen op en geven deze sneller door aan de vering. Dit wordt door de auto ervaren als sportief, maar voor de caravan heeft dit nadelige gevolgen voor de rijeigenschappen

Waar wordt de caravanband bij een keuring op gecontroleerd?

De banden mogen niet tegen de wielkast hebben gelopen

De banden moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet tegen de wielkast hebben aangelopen. Dit is te herkennen aan zwarte sporen. De oorzaak kan een verkeerde maat band zijn of een slecht veersysteem.

De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is

De banden mogen verder geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is. Ook mogen ze geen uitstulpingen vertonen. Beide worden vaak veroorzaakt door een stoeprand of steen die is geraakt.

Haarscheurtjes, droogtescheuren, beschadigingen en separaties

Banden moeten regelmatig gecontroleerd worden op haarscheurtjes, droogtescheuren, beschadigingen en separatie. Als haarscheurtjes – door zoninwerking – in de zijvlakken van de band wordt ontdekt, is een inspectie noodzakelijk. Het is aan te raden om de banden af te dekken tegen de zon.

Droogtescheuren waarbij de koordlagen van de band zichtbaar zijn, zijn niet toegestaan op de weg. Let hierbij vooral op het gedeelte waarop de caravan in de stalling heeft gestaan.

De minimale profilering van caravan banden

De profilering van de hoofdgroeven van de banden zijn wettelijk vastgelegd op ten minste 1,6 mm voor caravans met een toegestane maximum massa van maximaal 3500 kg. Deze profilering moet over de gehele omtrek van het loopvlak van toepassing zijn.

Banden van caravans zullen niet snel verslijten. Toch wordt er bij een profilering van 2,0 mm geadviseerd om de band te vervangen. Vaak moeten de banden eerder vervangen worden als gevolg van uitdroging.

Onze adviezen over de caravanband

Een wiel van een caravan bestaat uit een velg en een band. De banden moeten aan een aantal wettelijke regels voldoen, voordat zij de weg op mogen. Naar aanleiding van die wettelijke regels geven wij u graag een aantal adviezen.

Zelfde type

De banden onder een caravan moeten van hetzelfde type zijn: diagonaal of radiaal. Natuurlijk moet ook het reservewiel gelijk zijn. Twee verschillende merken – met dezelfde maataanduidingen en profilering – is geen probleem. Bij de hedendaagse radiaalbanden liggen de hoofdkoordlagen dwars op de rijrichting. Tussen het loopvlak en het karkas is een verstevigingsgordel aangebracht voor stabiliteit. Het verschil met de diagonale band is de constructie van het karkas.

Tubeless banden

Tubeless banden zijn banden zonder binnenband. Dit zorgt voor een verlaagd risico op klapbanden. De band wordt door een machine om een velg gemonteerd. Bij het repareren van een band wordt vaak wel een binnenband gemonteerd, maar wij raden dat af.