De koelkast


De koelkast in de camper, caravan of vouwwagen kan op drie manieren zijn werk doen, op elektra, op 12 volt en op gas, maar niet tegelijker tijd.
De koelkast werkt ander dan de koelkast thuis. Thuis hebben we een koelkast met een motor, de compressor kast, deze hoor je soms ook aan uit slaan. In de caravan zit een absorptie kast, deze is geruisloos. De koelkast kan gewoon op elektra draaien op de camping, als er geen stroom is kan hij op gas zijn werk doen. Achter de auto kan hij draaien op 12 volt, dus via de accu van de auto.
Wel is het noodzakelijk dat alle bekabeling naar de auto goed is aangesloten zodat de koelkast stopt zodra de auto uit gezet wordt. Werkt dit niet goed trekt de koelkast in ca. 1 uur de auto accu leeg, gevolg, auto kan niet meer gestart worden.Laat dit goed door het auto bedrijf aansluiten, dan werkt het prima.
 Let op: Op 12 volt krijgt de koelkast zich niet goed koud, dus vooraf koud maken op elektra of gas.
De 12 volt houdt zo goed mogelijk de koelkast koud, maar zeker bij lange rit kan er kou verlies optreden, dus hou de koelkast zoveel mogelijk goed dicht. Op de meeste koelkasten zit een temperatuur regeling van 1 tot 7, deze is niet zoals de koelkast thuis. Bij warm weer zou je denken ik zet hem op 7, de koudste stand. Dat is niet zo, de beste stand is dan 3 of 4, met een temperatuurmeter kun je dan in de gaten houden hoe koud hij blijft.
 Bij de meeste koelkasten kunnen de roosters die in de buitenwand zitten eraf gehaald worden, dit kan helpen om de warmte achter de kast beter af te voeren, zeker bij erg warm weer.
Soms wordt er ook wel eens een afzuig ventilator opgezet, ongeveer ter grootte zoals in een computer, aansluiten op elektra, en deze kan heel veel warmte sneller afvoeren, waardoor de koelkast het minder moeilijk heeft bij hoge temperaturen.
Als de camper, caravan of vouwwagen wordt weggezet, koelkast goed schoon en droog maken.
Laat de deur op een kier staan, dit voorkomt schimmel en luchtjes.
 koelkast_weetjeskoelbox-weetjes