Fietsdragers voor op de caravan of camper

Nederlanders maken veel gebruik van de fiets. Ook op vakantie hoort de fiets erbij, want juist per fiets ontdek je die plekjes die anders aan je voorbij gaan.

Werden de fietsen vroeger op het dak van de auto of los in de caravan meegevoerd, nu is de trend deze op een fietsdrager te vervoeren welke op de dissel, aan de achterwand van de caravan of in de caravan zelf is gemonteerd.

 

Deze vorm van transport biedt het voordeel van een lagere luchtweerstand, een stevige bevestiging van de fiets op de drager, minder kans op beschadigingen aan de auto en geen grote tilhoogte meer om de fiets op de dakdrager van de auto te plaatsen.

 Soorten fietsdragers

De fietsdragers zijn onder te verdelen in:

  • Dragers voor montage op de dissel van de caravan.
  • Dragers voor montage op de achterwand van de caravan of camper. 
  • Dragers voor gebruik in het interieur van de caravan of camper

 De verschillende modellen passeren hierna de revue. Er wordt uitgegaan van een model voor twee fietsen. Ook wordt stil gestaan bij de invloed van fietsdrager op de kogeldruk en op de stabiliteit van de caravan.

Aluminium fietsdrager voor op de dissel van fabrikant Fiamma

 Fietsdragers voor montage op de dissel

De dragers voor montage op de dissel bestaan het langst en zijn onder te verdelen in twee soorten:

  • Dragers voor vaste montage op de dissel, al dan niet kantelbaar.

Aluminium fietsdrager voor op de dissel van fabrikant Fiamma
De lichtste dragers voor vaste montage op de dissel zijn gebouwd uit aluminium en kunststof. Deze dragers zijn laag van gewicht (4,5 kg) en kunnen het beste worden gebruikt wanneer er standaard al een hoge kogeldruk is. De eerste generatie van deze dragers is voorzien van een weg te kantelen middenstang zodat de disselkast bereikbaar blijft. Er kunnen twee fietsen op worden geplaatst waarbij het rek nog voldoende stabiel is.

Als nadeel bij dit type drager geldt dat altijd eerst de fietsen moeten worden afgenomen voordat de middenstang kan worden gekanteld. Bij de nieuwste generatie is dit ongemak ondervangen. Het hele bovendeel kan nu met fietsen en al naar voren worden gekanteld. Door de uitgebreidere constructie zijn deze kantelbare dragers wel zwaarder, namelijk zo’n 6,5 kg.

 

 

Voor alle typen dragers geldt dat er voldoende ruimte op de dissel aanwezig moet zijn. De drager mag namelijk niet te ver naar voren (richting koppeling) komen. Er moet immers ruimte blijven wanneer de achterzijde van de trekauto bij het nemen van een scherpe bocht naar binnen draait. De bumper mag de drager of de fiets niet raken om beschadigingen te voorkomen. Dat montage van een drager op de dissel gevolgen heeft voor de kogeldruk mag duidelijk zijn.

Fietsdragers voor montage op de achterwand

Al weer enig tijd worden ook fietsdragers op de achterwand van een caravan gemonteerd. Een drager achterop de caravan kan de slingerneiging van een caravan doen toenemen. Dit hoeft echter niet! De neiging tot slingeren wordt namelijk bepaald door een groot aantal factoren, waarbij met name de eigenschappen van de combinatie auto-caravan bepalend zijn. Per geval is dit verschillend.

Montage van een fietsdrager op de achterwand van een Hobby caravan.Een fietsdrager voor montage op de achterwand moet licht zijn en is daarom gemaakt uit aluminium. Er zijn diverse modellen leverbaar. De standaarduitvoering wordt aan de bovenzijde op of nabij de caravanrail (overgang dakplaat naar achterwand) vastgeschroefd. De onderzijde van de drager wordt aan de wand zelf vastgezet of aan de bodem van de caravan. Een nadeel van deze dragers is dat het achterraam niet meer volledig open kan. Ventileren blijft nog wel mogelijk. Om aan dit probleem het hoofd te bieden is er ook een model waarvan zowel de bovenste als de onderste steunen onder het caravanraam wordt bevestigd. Deze wijze van montage stelt echter hoge eisen aan de caravanwand.

De constructie van de caravan moet op de extra belasting van een fietsdrager zijn berekend. De krachten die op de bevestigingspunten van de drager komen in het geval je met de caravan hard door een put of over een drempel heen rijdt zijn namelijk erg hoog. Door de meeste fabrikanten wordt de achterwand speciaal geprepareerd zodat montage van een drager mogelijk is. Ook bij oudere caravans is soms montage achteraf mogelijk. Overleg van tevoren met de dealer of bij de fabrikant of de caravan hiervoor geschikt is. Pak je de klus zelf aan vraag dan op welke plaats de wand moet worden doorboord. Dit laatste is belangrijk om gebruik te kunnen maken van de aanwezige versterkingen.

 

Bij montage op de achterwand ligt de tilhoogte hoger dan bij montage op de dissel. Om aan dit probleem tegemoet te komen is een speciaal model drager verschenen. Hierbij kan m.b.v. een zwendel (of electrisch) het rek over een hoogte van 70 cm naar beneden worden gebracht. Hiermee wordt een lage tilhoogte bereikt. Vooral ouderen zullen deze mogelijkheid waarderen. Hoewel er dragers zijn voor meer dan twee fietsen is het aan te raden om niet meer dan twee rijwielen op een drager aan de achterzijde te vervoeren. Het feit blijft dat het zwaartepunt van de lading omhoog wordt gebracht hetgeen een nadelige invloed kan hebben op de stabiliteit.

Indien de caravan is uitgerust met kunstof panelen, dan is extra aandacht vereist voor de manier waarop de drager wordt gemonteerd. Het is sterk aan te bevelen om deze montage in handen ter stellen van een gespecialiseerd bedrijf om schade aan de panelen te voorkomen.

 

Het gewicht van aluminium fietsdrager voor montage op de achterwand van de caravan bedraagt ongeveer 6,5 kg. Ze worden geleverd door Fiamma en Omnistor. De prijzen liggen (afhankelijk van het model) zo tussen de EUR 150,- en EUR 175,-.

 

  • Lees meer over het monteren van een fietsendrager achterop de caravan

Fietsdragers voor gebruik in het interieur van de caravan of camper

Met behulp van een uitschuifbaar tussenstuk kan de fietsdrager ook in het interieur van de caravan woden bevestigd.Voor de komst van de fietsdragers voor de caravan werden de fietsen op het dak van de auto of in de caravan zelf vervoerd. Omdat toen nog geen speciale hulpmiddelen bestonden om de fietsen op een eenvoudige en degelijke manier vast te zetten, was de kans op beschadiging van het meubilair erg groot. Inmiddels biedt Twinny Load de mogelijkheid om de fietsdrager op een speciaal hulpstuk te monteren. Dit hulpstuk bestaat uit een uitschuifbaar rek wat tussen de zitbanken wordt vastgeklemd. Het interieur van de caravan moet zich hier wel voor lenen. Enerzijds moet er de mogelijk zijn om het hulpstuk vast te klemmen en anderszijds moet er voldoende ruimte zijn om met de fietsen in de caravan te manoevreren. Hierbij moet je wel oppassen, want een beschadiging aan het meubelwerk is zo een feit. Het hulpstuk voor montage van de drager in de caravan weegt 2 kg. De totale last bedraagt derhalve tussen de 14 en 16 kg exclusief het gewicht van de fietsen.

Via een groot luik kun je tot drie fietsen in de garage plaatsen.De ultieme manier om fietsen met de caravan mee te nemen is door deze via een groot luik in een ‘garage’ te parkeren, de ervaringen hiermee zijn uitstekend. Je moet wel maatregelen nemen om lakbeschadigingen aan de fietsen te voorkomen.

Kogeldruk en stabiliteit

De montage van een fietsdrager heeft gevolgen voor de kogeldruk. Heb je altijd te maken met een te lage kogeldruk, dan is een drager op de dissel aan te bevelen. Is de kogeldruk standaard al hoog, dan is een drager achterop de caravan of in de caravan zelf te overwegen. Voor elke caravan ligt de situatie weer anders. Bij het vervoer van meer dan twee fietsen is het zelfs aan te bevelen om zowel een drager op de dissel als op de achterwand te monteren. De stabiliteit/belading en de kogeldruk laten zich zo het beste uitrichten.